Recensie: John Flanagan – Broederband, deel 2: De Indringers

Eerder kon je al lezen over het eerste deel uit de Broederband serie van schrijver John Flanagan. Vandaag lees je over het tweede deel uit de Broederband serie, namelijk ‘De Indringers’.

broederband de bood

Hal, Thorn en de rest van de Reigers uit Hals broederband zitten de piraten onder leiding van Zavac achterna. Zavac is de piraat die de Andomal gestolen heeft. De Andomal is het meest waardevolle voorwerp in heel de wereld voor de Skandiërs. Tijdens hun achtervolging moeten de Reigers echter uitwijken voor een heftige storm. Zavac kan eerder weg met zijn schip en krijgt zo de mogelijkheid een grote voorsprong op te bouwen. Terwijl ze wachten tot het weer wat opklaart en de zee kalm wordt, gaan ze verder met hun training en vindt Hal nog enkele dingen die uit die hen zouden moeten helpen op de jacht naar Zavac.

Zavac laat het er ondertussen niet bij zitten en dringt het stadje Limmat binnen. Hij heeft namelijk gehoord dat er een verborgen smaragdmijn is in dit kleine stadje, en die smaragden wil hij maar al te graag in handen krijgen. Hij verjaagt, bedreigt en doodt de inwoners die hem in de weg lopen en op wraak zinnen.

Wanneer Hal en zijn vrienden eindelijk verder trekken stoten ze per toeval op iemand die hen wat informatie kan geven over Zavac. En wat blijkt? Hij schijnt recht onder hun neuzen te zitten.. Bijgestaan door meerdere partijen gaan Hal en de rest de strijd aan met Zavac. Maar zullen ze dit wel overleven, als jonge Broederband krijgers tegenover een stel gehaaide piraten met bergen aan ervaring van verwonden en vermoorden? Ze wagen het erop en gaan de strijd met Zavac aan om de inwoners uit Limmat te helpen en de Andomal terug te pakken en terug te brengen waar hij behoort te zijn.

Het tweede deel van de Broederband serie loopt wederom in het begin wat langdradig uit. Het duurt behoorlijk lang voordat de jongens eindelijk weer de zee op kunnen en uitvaren om Zavac achterna te gaan. Eer de daadwerkelijke strijd losbarst, zijn we ook weer een hele tijd verder. Ondertussen gebeuren er wel nog heel wat dingen, maar het echte in spanning lezen ontstaat pas zodra de strijd met Zavac plaatsvindt. Een aanrader? Niet zo zeer.. Toch lezen? Gezien ikzelf maar al te graag wil weten of zij daadwerkelijk die Andomal terug te pakken krijgen en Zavac daarbij als gevangene terug zullen nemen, lees ik verder. Interesseert het je vrij weinig wat er gebeurt na het lezen van het eerste boek? Dan zou je dit boek misschien het beste ook maar kunnen laten zitten. Ik ga in ieder geval wel het derde, en voorlopig laatste, boek lezen, want ik wil weten hoe het afloopt en allemaal uit zal pakken voor de jongens van de Reiger.

8 thoughts on “Recensie: John Flanagan – Broederband, deel 2: De Indringers